www.rorifocus.nl
VISSERIJ EN SCHEEPVAARTFOTO'S
Welkom op www.rorifocus.nl

Rond 1993 ben ik begonnen met viskotters te fotograferen. Ondertussen ben ik naast visserij, ook andere vaartuigen gaan fotograferen.  Een uitgebreide selectie van al deze vaartuigen vind U op deze site.

De laatste updates staan in dit album:

http://rorifocus.nl/mediaalbum/viewalbumitems/38/

Heeft U vraag of opmerking over een foto?  Ga dan naar Contact, rechtsbovenaan.

Met vriendelijke groet, Ronald Ribbe

Historie Breskens en scheepswerf van de Sande

Naast alle visserij en scheepvaartfoto's, staan op deze site nog 2 speciale onderwerpen die alles met mijn "thuishaven" Breskens te maken hebben.

Met medewerking van fotografen/verzamelaars heb ik een overzicht kunnen maken van de vissersvloot uit Breskens door de jaren heen en van de historie van de Scheepswerf van de Sande.

Naast deze items, is er van de Vlissingse en Arnemuider vissersvloot door de jaren heen, ook een overzicht beschikbaar.

Indien U van mening bent dat U mij nóg verder kunt helpen met oude foto's van Breskense kotters, van scheepswerf van de Sande, De Vlissingse of Arnemuider vloot, kunt U altijd contact opnemen met mij via het contactformulier. 

Laatste reacties
bezoekers
Disclaimer

De auteur van de artikelen op deze site, kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor de inhoud ervan. Alle foto's op deze site zijn eigendom van ©Ribbe, tenzij anders vermeld.

Ik ben werknemer van MDK. Artikelen, onderschriften bij foto's en reacties, schrijf ik uit eigen naam en niet uit naam van MDK. 

De onder Britse vlag varende supplier afgelopen zondag onderweg vanuit Het Kanaal, naar Vlissingen Sloehaven voor bunkeren van brandstof.

Reacties

In Stellendam, bij scheepswerf Padmos, ligt de BM-140"Geeske" voor de deur.

Op de kotter wordt de hoofdmotor vervangen door een Mitsubishi uite de Padmos fabriek.

De BM-140 werd in 1971 bij Zwitser te Katwijk afgebouwd als HD-7"Zes Gebroeders".

In 1979 werd ze verkocht naar Texel als TX-40"Geeske" en in 1989 naar Brixham als BM-140"Geeske".

Reacties

Bij scheepswerf Maaskant in Stellendam, is de wederopbouw van de UK-56"Johanna Maria" zo goed als klaar.

De voormalige BR-43 werd door Rederij Dadas/de Boer terug gehaald uit Zuid-Afrika en wordt straks ingezet in de scholvisserij met wekkerkettingen.

Voor dezelfde rederij, ligt in IJmuiden de voormalige GO-28, die straks terug in de visserij komt als UK-456"Marie José"

Ook op die kotter wordt hard gewerkt om het schip weer visklaar te maken.

Reacties

Een groot deel va de Vlaamse bokkers heeft er een onderhoudsperiode op zitten. Daarna vertrekt een deel naar de Golf van Biskaye voor de jaarlijkse campagne aldaar.

Zo ook de O-231"Den Hoope". De bokker van Rederij de Viertorre (Hennaert) kwam afgelopen donderdag langs gestoomd, tegen de Noordwester storm in. Het leverder leuke foto's op.

Na eerst een serie zeeën tegen de kop...

Verdween de O-231 daarna regelmatig tussen 2 golven...

Reacties

Afgelopen week verscheen de Glomar Advance bij de loodspost Wandelaar. Het voormalige visserschip wenste een loods voor het aanlopen van de haven van Oostende.

Ze is betrokken bij de aanleg en bewaking van het windmolenpark bij de Blighbank, voor de Belgische kust.

De kotter werd in 1983 gebouwd bij Maaskant Shipyards als GO-26"Maartje" voor de firma Lokker uit Goedereede. In 1997 werd ze verkocht aan Rederij L de Boer uit Urk, die er eerst UK-56 en daarna UK-103 op laste. De kotter heeft onder beide nummers niet gevist. Ook in 1997 kwam het Britse nummer PW-457"Advance" op de boeg te staan, wederom voor de Boer, maar onder de naam van uchan Beamers uit Padstowe.

In 2008 werd de kotter uitgeschreven en verkocht aan Glomar Shipping BV. De kotter werd in Polen verbouwd en doet sindsdien dienst als Guardschip bij offshore werken.

Reacties

De enige (fulltime) Vlaamse scalloper, kwam afgelopen vrijdag even terug naar België voor een scheepvaartkeuring door de zeevaartinspectie.

Nadat de kotter in Denemarken verbouwd werd, heeft de kotter fulltime gevist in Het Kanaal. Na zo'n 3 maanden heeft de bemanning even rust thuis.

De B-462 lost haar vangsten in het Engelse Shoreham, omdat de afzetmarkt in Engeland veel groter is en omdat  de haven het dichtst bij de huidige visgronden is.

Reacties

De voormalige OD-50"Bramme'ie" is afgelopen vrijdag vanuit Stellendam vertrokken naar Suriname, waar ze voor de nieuwe eigenaar Marisa Fisheries met de borden gaat vissen. Luteijn Hydraulics heeft voor het schip vertrok, de nettenrol op het achterdek in bedrijf gesteld.

De OD-50 werd begin dit jaar verkocht aan rederij Jaczon, maar die hadden enkel bedoelingen met de vangstrechten en de licenties.

De eurokotter van scheepswerf Visser Den Helder, werd vrijwel direct doorverkocht aan Marisa Fisheries in Paramaribo.

Vanuit Den Oever arriveerde enkele weken geleden in IJmuiden, de "Milton" uit Ockero, Zweden. Deze ex GG-348 gaat samen met de "Bramme'ie" naar Suriname.

Reacties

Omdat de visserij voor de Noord- en Zuid-Hollandse kust voor de staandwantvissers tegenvalt de laatste weken, kwamen de IJM-9 en IJM-52 het op de Belgische kust proberen.

Het weer gooide even roet in het eten, waardoor de IJM-9 en IJM-52 de haven van Breskens opzochten.

De Zeebaars waar ze naar op zoek waren, bleek ook niet te vangen, dus een paar dagen later lagen de 2 kleine vaartuigjes gewoon weer in thuishaven IJmuiden.

Reacties

Afgelopen week lag in IJmuiden het casco van een omgebouwde eurokotter, welke vanuit Denemarken was binnen gebracht door sleepboot Serval.

Het blijkt het casco te zijn geweest dat rederij Korf jaren geleden liet bouwen, maar niet verder kwam dan de Urker haven.

Enige jaren geleden is het casco verkocht naar Denemarken, maar ook de nieuwe eigenaar kwam er niet verder mee.

Machinefabriek Noordover uit Urk heeft het nu aangekocht en gaat het inrichten als twinrigger/flyshooter en hoopt het daarna te kunnen verkopen.

Momenteel is het casco naar Urk versleept en ligt het weer waar het jaren geleden begon...

Reacties (1)

De Texelse pulskotter TX-68"Vertrouwen" is voor 100% eigendom geworden van kotter-rederij Jaczon uit Scheveningen.

Jaczon had al een aandeel in de pulskotter van het eerste uur, maar de Texelse eigenaren doen nu alle aandelen over aan de grote rederij uit Schevningen.

TX-68, schippers en bemanning, alles blijft bij het oude, alleen de kleuren werden aangepast aan de Jaczon-huisstijl.

Reacties

De boomkorkotter HD-70"Hanny" van maatschap de Vries is verkocht aan de Urker reder Gebr. Romkes en van der Lee Seafish.

Omdat de kotter door de nieuwe eigenaren waarschijnlijk binnen 2 jaar vervangen wordt, blijft het nummer er gewoon op staan.

Bij vervanging is het mogelijk dat er een 2e MDV schip gebouwd gaat worden.

Romkes participeerd ook in het MDV schip dat reeds in de vaart is.

Reacties

Nadat de "Maria" begin april, vanuit Zuid-Afrika, weer terug gekeerd was in Nederland, werd ze afgemeerd bij Maaskant Shipyards te Stellendam.

Daar wordt de "Maria" weer gereed gemaakt voor de visserij onder het nummer UK-56"Johanna Maria".

Over enkele weken verwacht men het schip terug gereed te hebben en kan "Maria" weer doen waarvoor ze in 1983 gebouwd werd: Vissen!!

Reacties

De Maaskant-kotter Z-333"Avatar" stoomt, na meerdere reizen achtereen in Het Kanaal, naar thuisghaven Zeebrugge.

In 1993 werd de kotter afgebouwd in Stellendam als GO-4"Georges Johannes Klazina" voor familie 't Mannetje uit Goedereede.

In 2012 beëindigde de familie 't Mannetje het visserijbedrijf en werd de GO-4 verkocht aan Tino Amandels en Jessie Beernaert uit Zeebrugge.

De kotter werd door hun aangekocht ter vervanging van de O-333"Marco" die ze verloren hadden in de Golf van Biscaye.

 Voordat de ruim 40 mtr lange kotter in de vaart mocht komen onder Belgische vlag, moest iets meer dan 2 mtr lengte ingeleverd worden, om aan het maximum van 38 mtr te voldoen.

Op de oude Polyship werf in Oostende werd die klus door BEMA geklaard en kwam de Z-333 begin 2012 in de vaart.

Binnenkort gaat de Z-333 naar Stellendam, voor een werfbeurt.

De "Avatar" zal daarna weer fris in de lak, terug deelnemen aan de visserij!!

Reacties

De ARM-14"Grietje Geertruida" was de 2e eurokotter die vanuit Vlissingen naar zee ging op Paasmaandag. Het weer zou in de loop van de avond opknappen, maar gistermiddag kreeg de ARM-14 eerst nog een hoop buiswater over.

De ARM-25 was de eerste, maar die koos er voor om in de luwte te starten, in de Wielingen-Noord.

Nadat de ARM-14 eerst langs de Vlissingse Boulevard was gevaren, stak schipper Robbie van Belzen over naar de zuid kant, waar ze redelijk dicht onder de kust, haar weg naar de Belgische kust vervolgde.

Klik op de foto's voor een grotere weergave.

 

Reacties

Op Paasmaandag vertrekt de vissersvloot van Vlissingen/Arnemuiden naar zee. De B-518 was de eerste deze keer en stoomde naar haar visgronden in Het Kanaal.

Het stormweer deerde de grote Vlagkotter niet, op dat moment stond er een windkracht 8-9 en pieken van 10 uit het WSW.

Klik op de foto's voor een grotere weergave.

Reacties

Met een flinke snor voor de boeg, kwam de ARM-44"Neeltje Jannetje" vrijdagmiddag de rede van Vlissingen op stomen.

De stoere kotter van Siereveld had een nachtje extra gevist, omdat ze met (waarschijnlijk) pech eerder binnen gelopen was.

Sinds een week of 2 is de ARM-44 in de huisstil van Siereveld geschilderd.

Dat wil zeggen: een donkere band rond de ruiten van de brug en de wit/blauwe achtermast.

Alle kotters van de rederij hebben nu ongeveer hetzelfde uiterlijk.

Reacties

De BR-12"Noordwester" werd in september uitgeschreven uit het Nationaal Visserij Register.

Afgelopen week werd het nieuwe nummer BR-22"Notus" door de nieuwe eigenaar op de boeg geplaatst.

De registratie van het vaartuig in het register, is aangevraagd.

Afgelopen week vertrok de BR-22 naar Vlissingen voor inbouw van 2 nieuwe motoren.

Nadat de inbouw klaar is, zal de BR-22 vanuit Blankenberge gaan varen en vissen op zeebaars.

Reacties

De Vlaamse bokker Z-18 "Soetkin" gezien, onderweg naar haar thuishaven Zeebrugge.

De Z-18 kwam vanuit het Kanaal via de Oostdijkbank richting België gestoomd, meerdere Vlaamse bokkers vissen daar momenteel.

De Z-18 werd bij scheepswerf vd Werff & Visser te Irnsum gebouwd voor rekening van Versluys/Kouwyzer.

Het is een zusterschip van de Z-60"Blue Angel" en de O-231"Den Hoope" en de enige die met een nettenrol achterop is uitgerust.

Enkele jaren terug heeft de Z-18 daadwerkelijk gebruik gemaakt van de twinrigvisserijmethode en ook het outriggen heeft deze kotter al beoefend.

Reacties

Voor de eurokotters ligt de visserij in de wintermaanden wat verder van de kust.

Tong is naar dieper water getrokken, garnalen zijn moeilijk te vangen.

De Zeeuwse eurokottervloot vist daarom op dieper water om daar te proberen een reisje te maken op tong en andere platvis.

De VLI-27 van Fa L. de Nooijer & Zn is 1 van die eurokotters.

Gebouwd in 1991 als GO-55"Zuiderkruis", in 1999 als YE-52"Adriana" en sinds 2008 de vervanger van de gesaneerde bokkers VLI-26"Maria" en VLI-27"Rosalia Clasina".

Schippers op de Maaskant kotter zijn Albert Lzn en Pieter Pzn de Nooijer.

Reacties

In Oostende lag de Z-189"Cornelis Gerrit" bij te komen van enkele weken visserij in het verre Bristol-kanaal.

De eurokotter was op maandag binnen gekomen en de bemanning gebruikte de volgende dagen voor onderhoud aan boord.

Eind 2015 werd de Z-402"Nooitgedacht" van bouwjaar 2000, verkocht door Richard Ras, aan Joos de Ridder, eveneens uit Urk.

De Ridder liet het vaartuig omnummeren naar Z-189"Cornelis Gerrit". Richard Ras blijft voorlopig wel schipper.

Op zondagnacht vertrekt de Z-189 weer voor een reis naar Het Kanaal, maar schipper Ras gaf aan het liefst weer naar de noord te gaan om te vissen met de sumwings, of met de twinrig op kreeftjes.

Reacties

Op woensdag 2 maart kwam de IJM-8 "Rony" mooi onder de Breskense wal door naar binnen gestoomd.

De kabeljauwvissers uit IJmuiden waren onderweg naar Vlissingen om de vangst te lossen voor de donderdagmarkt in IJmuiden.

Op de eurokotters is enige jaren terug de achtermast verwijderd en werd er een sierpijp geplaatst. Op hetzelfde moment werd het scheepsnummer op de boeg gelast.

Op deze foto, dezelfde kotter, op dezelfde plaats, maar in de oude stijl, dus met achtermast en het visserijnummer op een bord aan de reling.

Het scheepje werd in 1986 gebouwd als BR-45"Deo Volente" en heeft van 1993 tot 2000 ook als BR-4"Jozina" gevaren.

In 2000 werd ze verkocht naar WR-274"Simone" van John Zomerdijk uit Den Oever.

Ten laatste werd ze in 2006, als IJM-8, verkocht naar H. Visser & Zn BV uit IJmuiden.

Reacties

De Ierse mosselcoaster WD-210"Wings of the Morning" was onderweg naar het Zeeuwse Bruinisse.

Bij scheepswerf Padmos wordt de lier gereviseerd en de viswings gerepareerd.

Deze mosselcoaster heeft geen 4 gieken zoals de "gewone" mosselkotters. Ze heeft hydraulische "wings", waaraan aan beide zijden, 2 mosselkorren hangen.

En ook heeft dit vaartuig een buiskap, wat voor een mosselkotter ook ongebruikelijk is.

De WD-210 is op 19 februari vertrokken uit het Noord-Ierse Warrenpoint en heeft dus zo'n 5 dagen gedaan over de reis door de Ierse Zee en Het Kanaal.

Via de Roompotsluis en de Oosterschelde arriveerde het schip op 24 februari in Bruinisse.

De WD-210 werd in 2004 gebouwd door Padmos in Stellendam en is bij mijn weten in die 12 jaar niet meer terug geweest in Nederland.

Hier de WD-210 klaar voor oplevering in 2004 in de Binnenhaven van Stellendam.

Reacties

Beste bezoekers van rorifocus.nl,

Wegens ruimtegebrek, heb ik besloten om alle koopvaardijschepen voorlopig te verwijderen van mijn site.

Geen nood,

Nieuwe bijzondere koopvaardij foto's zullen alleen te zien zijn op mijn facebook-pagina.

Wat wel gebleven is, zijn de items:

-Bagger en zandwinning

-Jacht en Cruise

-Loodsboten en andere rijksvaartuigen

-Marine en luchtvaart

-Offshore en waterbouw

-Overheidsvaartuigen

-Reddingboten KNRM

-Sleepboten

Ik ben dus niet gestopt met koopvaardij schepen te fotograferen, maar ik heb ruimte gemaakt voor nieuwe items over visserij op rorifocus.nl.

 

Reacties

Aan diverse BR visserijnummers in de BR historie, zijn enkele nieuwe foto's toegevoegd.

Onder andere de BR-7 (8+9),  BR-14 (7),  BR-14 (9),  BR-15 (8+9),  BR-20 (10),  BR-21 (6+7),  BR-22 (8),  BR-24 (7),  BR-36 (8+9+10),  BR-40,  BR-42 (4),  BR-43 (3+6),  BR-45 (3) en de BR-50 (4) kregen enkele nieuwe afbeeldingen er bij.

Met hartelijke dank aan drh W. Morel uit Breskens.

Reacties

In de afgelopen week lagen er 2 flyshoot-kotters in de haven van Breskens.

Op beide schepen werden er reparaties en aanpassingen gedaan aan het hydraulisch systeem, door Luteijn Hydraulics BV.

De GY-127"Hendrika Jacoba" en de UK-112"Wilhelmina" waren vanuit Boulogne naar Nederland gekomen, voor de reparaties en voor de Biddag week op Urk.

Dan is het gebruikelijk dat de Urker vloot binnen blijft voor onderhoud, terwijl het dan op woensdag Biddag voor het gewas is.

De UK-112 is afgelopen donderdagavond nog vertrokken naar Boulogne en de GY-127 bleef liggen tot maandagmorgen vroeg. 

Mijn zoon Jarno heeft de foto van de UK-112 gemaakt, want zijn pa was op zee.

Reacties

Een verrassende wending in het leven van de "Maria": de kotter werd eind 2012 door reder Jaap Albregtse verkocht naar Zuid-Afrika, maar komt 3 jaar later weer terug naar Nederland om weer actief aan de visserij te gaan deelnemen.

De laatste jaren als BR-43 vielen voor de reder niet mee en de kotter lag dan ook in de slechtste maanden (juni/juli) van het jaar tegen de kant.

Eind 2012 viel de beslissing om de kotter te verkopen en het visserijbedrijf te beëindigen. Via bemiddeling door Maaskant Stellendam, werd een koper gevonden in Zuid-Afrika: een visserijbedrijf met offshore activiteiten.

December 2012: de BR-43 verlaat voor de allerlaatste keer de haven van Breskens, waar ze 29 jaar haar thuishaven had.

(foto: Jan Albregtse)

In de binnenhaven van Stellendam, die in januari 2013 dichtgevroren lag, werd de "Maria" klaar gemaakt voor de grote oversteek naar het verre Zuid-Afrika.

En begin februari 2013 was het zo ver: Jaap Albregtse vertrekt, samen met de Zuid-Afrikaanse eigenaren, uit Stellendam voor een stoom van zo'n 6 weken zuidover.

Jaap maakte daarvan een uniek reisverslag:

http://www.museumbreskens.nl/reisverslagbr43/reisverslagbr43naarzuidafrika.html

In Afrika aangekomen, werd de kotter verder klaar gemaakt voor het werd in de off-shore olie busines. De lier is blijven staan, maar bijvoorbeeld de visblokken op het bakdek werden verwijderd. Een straalbeurt gaf de kotter weer een fris uiterlijk.

Na 2 jaar werkzaamheden offshore kwam de klad in het werk. Het gaat niet goed in de olie-industrie en de "Maria" komt in Kaapstad tegen de kant te liggen.

Omdat de kotter nooit gesaneerd is, mag ze eventueel weer ingezet worden als vissersvaartuig. De "Maria" is te koop...

Rederij Dadas van Vishandel Dadas Urk heeft vorig jaar de TX-5 aangekocht en omgenummerd naar UK-57"Hermina" en van rederij de Boer werd de UK-157"Jan de Wit" overgenomen.

De broers de Boer worden schipper op beide kotters van Dadas. De UK-157 ligt nog op Urk en de UK-57 vist week in week uit.

De rederij van vishandel Dadas heeft plannen, in die plannen past de aankoop van de voormalige BR-43, welke straks een Urker visserijnummer zal krijgen.

De BR-43 is nooit gesaneerd geweest, dus een terugkomst in de visserij was mogelijk. Bij Maaskant te Stellendam zal de kotter bij terugkomst weer visklaar gemaakt worden.

Een speciaal detail: De nieuwe eigenaar heeft oud eigenaar Jaap Albregtse gevraagd om "zijn" kotter weer terug op te halen uit Zuid-Afrika!!

Natuurlijk heeft Jaap daar in toegestemd!! Misschien kunnen we weer zo'n mooi reisverslag verwachten??!!





Reacties

De "Guardian" uitvarend uit de Sloehaven, met bestemming Den Helder, haar thuisbasis.

De "Guardian", onder de vlag van Multraship uit Terneuzen, is het Nederlandse ETV (Emergency Towing Vessel) van de Kustwacht.

Begin 2016 heeft Multraship het contract met de Kustwacht en het daarbij behorende schip van Svitzer overgenomen.

De Ievoli Amaranth, hier stomend bij Den Helder, is in de laatste weken overgeschilderd in de kleuren van Multraship/Kustwacht en kreeg de naam "Guardian", wat zo veel betekend als "Waker", de naam van de vorige kustwachtsleper, die enkele jaren terug uitbrandde en gesloopt werd.

De onfortuinlijke "Waker" in betere tijden...

Reacties

De firma Steketee-Bom BV heeft eind vorig jaar de YE-86"Jacomina" aangekocht, ter vervanging van de huidige YE-170"Johannes".

Nu ligt de "oude" YE-170 als YE   70 te wachten op haar nieuwe, tijdelijke, nummer YE-270.

De "nieuwe" YE-170"Deo Juvante" ("Met Gods hulp") ligt bij machinefabriek Bakker om de mosselspoel-installatie te reviseren.

Het toeval was, dat de YE-70 en YE  70 naast elkaar afgemeerd lagen in de haven van Yerseke.

Dat geeft het vreemde beeld dat er 2 kotters met hetzelfde nummer zouden zijn. Wat officieel niet kan!!

Reacties

De hopper/dredger Beachway van Boskalis Westminster is aan het einde van haar bestaan gekomen.

Het 45 jaar oude vaartuig wordt gesloopt bij Galloo Recycling te Gent (B).

Ze werd in 1971 te Hamburg gebouwd als Transmundum VI voor R. Boltje & Zn NV en heeft daarna nog gevaren als Volvox Frisia voor van Oord, als Welsh Bay voor UK Dredging Ltd en als laatste dus als Beachway voor Boskalis Westminster

Vanaf haar vorige ligplaats werd de Beachway door de sleper Graceland (ex Neptun 11) naar Gent gebracht.

Nadat de loods aan boord van de Graceland gegaan was, kwam de sleper Union Ruby langszij om één en ander over te nemen en daarna als achterboot aan de Beachway te gaan hangen.

Reacties

De EH-215"Pieter" uit Enkhuizen (dit visserijnummer staat er sinds begin januari op) is voor onderzoek op het droge gezet in Nieuwpoort.

Het onderzoek betreft eventuele aanwezigheid van cocaïne...

Toen het scheepje 2 weken geleden met "pech" in Nieuwpoort binnen gelopen was, vond de scheepvaartpolitie zo'n 10.000 euro aan boord.

Op het geld werden sporen van coke gevonden.

De 4 opvarenden werden in hechtenis genomen...

We kennen het scheepje onder haar vorige nummers WR-474"Simone", YE-77"Loebus", YE-112"Eben Haëzer" en SL-73"Pelagiya".

Het afgelopen jaar is het vaartuig onder de laatste 3 nummers in de vaart geweest. Wat op zich al uitzonderlijk is...

Reacties (2)

Schipper Hendrik de Vries vertrok afgelopen maandag uit Zeebrugge met de kettingmatten aan boord.

Er was de voorgaande week gevist in de zuidelijke Noordzee, tussen de Zeeuwse kotters.

De Bestemming van de Z-60 bleek niet terug op de zuidelijke visgronden te liggen, maar in Oostende!!

Daar heeft de bemanning de matten-tuigen omgeruild voor de V-netten en die nacht vertrok de kotter weer naar zee.

De volgende bestemming werd IJmuiden, waar ze dinsdagmorgen arriveerden.

Van daaruit is de Z-60 dan uiteindelijk vertrokken naar de noord.

Reacties

De UK-224 was maandag 04-01 vanuit Vlissingen vertrokken, samen met de UK-112. Bestemming van de eerste reis van het jaar was Het Kanaal.

Ter hoogte van Zeebrugge werden op de UK-224 de lieren en nettenrollen getest. Toen bleek dat de hydrauliekpomp het had begeven...

In overleg met Luteijn Hydraulics BV in Breskens werd besloten om die avond in Breskens af te meren, waar de schottenpomp de volgende dag werd gedemonteerd en nagekeken.

Oorzaak van het euvel was een lekke oliekoeler, waardoor er water in het hydrauliek-systeem was gekomen.

Nadat alle olie uit het systeem door een separator was gehaald en de schottenpomp en oliekoeler gerepareerd waren, kon de UK-224 dinsdagmiddag weer vertrekken naar zee.

De eerste bestemming van schipper de Boer werd de Sandettiebank in de monding van het Kanaal om daar voor het eerst dit jaar haar net te schieten!!

Reacties

Vanaf de Heerema locatie Sloehaven Vlissingen, vertrok vorige week de sleep H-542.

De Heerema barge was beladen met het gas-compressie-platform Alba B3.

Bestemming: Las Palmas, Canarische Eilanden, eindbestemming het Alba Field offshore Equatoriaal Guinea.

De 90 meter grote zeesleper "Havila Jupiter" vaart onder Noorse vlag.

De opbouw bestaat uit een bouwwerk van 40 x 40 meter en 35 meter hoogte. De jacket weegt 2600 ton en is 91 meter hoog (!!)

De zeesleper "Sea Bear" vaart onder de vlag van de Marshall Eilanden.

Reacties

In de jachthaven van Nieuwpoort (B) liggen veel "sportvissers" met een Nederlands visserij-registratienummer er op.

De regelgeving voor Belgische sportvissers zijn zo beklemmend, dat veel vissers er voor kiezen een Nederlands visserijnummer op het scheepje te zetten, om zo meer vangstrechten te verkrijgen.

Ik vond in Nieuwpoort diverse BR-nummers, 1 KG-nummer, 1 KW-nummer, 1 SCH-nummer, 1 WSW-nummer en 1 SL-nummer.

Kijk in het album ***UPDATES*** voor deze "plastic-vloot". 

Reacties

De B-518"Drakkar" is nu in Zeeuwse dienst. De Degraeve kotter uit 1998 is sinds oktober 2015 eigendom van rederij Siereveld uit Arnemuiden.

Op de foto keert de B-518 terug in Vlissingen na een garantieklusje in het dok te Zeebrugge.

Samen met de 4 andere kotters van de rederij, bleef de B-518 deze week binnen, vanwege trieste omstandigheden in de rederij.

Reacties

De VOS Sympathy arriveerde vandaag in haar thuishaven Breskens. Na een nachtje ten anker voor de haven.

De VOS Sympathy kwam van Antwerpen en daarvoor was ze de laatste weken actief bij het olie verwijderen uit het wrak van de "Flinterstar" voor de Belgische kust.

Reacties

Het historie-overzicht van de Breskense vloot is aangepast en uitgebreid.

Elk vaartuig dat onder BR nummer heeft gevaren, heeft nu een eigen mapje. Ook zijn er vele nieuwe (oude) foto's bij geplaatst samen met krantenartikelen.

Ook de vloot historie van Arnemuiden is gewijzigd, maar moet nog verder uitgewerkt worden. Historie Vlissingen volgt later.

Veel kijkplezier!!

 

 

 

Reacties

In de haven van Gent, bij Galloo Recycling, komt de SCH-118"Johanna Maria" troosteloos aan haar einde...

Na de grote brand in Scheveningen, in juni 2014, heeft de hektrawler lange tijd bij Scheldepoort in Vlissingen gelegen.

Een paar maanden geleden werd ze uiteindelijk naar Gent gesleept, waar enkele weken geleden de daadwerkelijke sloop is begonnen...

Reacties

Het was alweer enige tijd geleden, dat de Z-80 voor het laatst naar Breskens om garnalen te lossen.

Ook nu was het eigenlijk niet de bedoeling Breskens aan te lopen, maar 2 kapotte netten, dwongen schipper Roelof, de dichtstbij zijnde haven op te zoeken, om 2 andere netten in te steken.

Schipper William van der Endt, was met zijn YE-78 van "op de rivier" (Westerschelde/Everingen) naar Breskens gekomen om te lossen en ging vlak na de binnenkomende Z-80 weer uit met de tuigen al overboord.

Zodoende moesten de tuigen niet op zee overboord gezet worden, wat met een kouwtje wind, best gevaarlijk werk kan zijn.

Reacties

De kleinste en oudste trawler van de Nederlandse (vlag)trawlervloot is de ROS-170"Annie Hillina" uit Rostock (D) van P & P uit Katwijk.

Ze kwam in 1981 in de vaart als KW-170"Annie Hillina" met een lengte van 70,7 meter.

In 1987 kwam voor het eerst een Duits nummer op de boeg; BX-781, de naam bleef. In 1990 terug KW-170 en in 1999 ROS-170"Annie Hillina".

In het jaar 2000 werd het schip met 16 meter verlengd tot 86,7 meter, voor meer opslag en verwerkings-ruimte. Wat de verwerking en opslag van gevangen vis, efficiënter en makkelijker maak.

Van 2007 tot 2009 nogmaals als KW-170 in de vaart en sindsdien als ROS-170"Annie Hillina".

Afgelopen zaterdag was ze in opvaart bij Terneuzen, met bestemming scheepswerf Reimerswaal in Hansweert.

 

Omdat de trawler een redelijke diepgang heeft, moest ze met hoog water de sluis nemen in Hansweert.

Om het schip wat te ballasten waren enkele zware delen op het voordek geplaatst, zoals een oud V-12 motorblok, 2 stel visborden en een zware haspel.

De ROS-170 wordt in het dok "geknipt en geschoren" en er worden wat survey-punten afgewerkt.

Reacties (3)